września 28, 2016

(540) Jestem tu i teraz

Tytuł: Jestem tu i teraz. Projekt Mindfulness
Autor: Alexandra Frey, Autumn Totton
Wydawnictwo Muza
Stron 191

"Naukowcy z uniwersytetu Virginii odkryli, że niektórzy woleliby wymierzać sobie bolesne cięgi, niż siedzieć spokojnie ze swoimi myślami przez 15 minut." 

Alexandra Frey & Autumn Totton, "Jestem tu i teraz..." 

Od pewnego czasu rynek wydawniczy solidniej niż zazwyczaj atakują książki o rozwoju osobistym. Jedne są lepsze, drugie gorsze. Na szczęście "Jestem tu i teraz" należy zdecydowanie do tej pierwszej grupy. To pozycja z różnego rodzaju zadaniami i ćwiczeniami, które są ciekawe, inspirujące i pozwalają się wyciszyć czy też rozluźnić, a ich rozwiązywanie to po prostu przyjemność. Nie brakuje w tej pozycji kreatywności, a jej autorom (na szczęście!) udało się wystrzec przy tworzeniu zadań tak często spotykanej w tego typu pozycjach banalności. 

Mindfulness to projekt mający na celu nauczenie ludzi otwartości na ich emocje i odczucia ich organizmu. Otwarcie na ich odbieranie... bez ich analizowania, szukania przyczyn, kontekstów. Projekt Mindfulness ma nauczyć żyć chwilą i W TEJ CHWILI. Bez wybiegania w przyszłość i cofania się w przeszłość. Bez oceniania. Ma pomóc zaakceptować chwilę, która trwa, bez szukania alternatywnych scenariuszy czy też próby odmiany tej chwili. Pełna akceptacja, harmonia i spokój, które mają prowadzić do szczęścia i wewnętrznej satysfakcji oraz poczucia lekkości. 

"Jestem tu i teraz" to zbiór ponad 80 zadań... w których odbiorca ma rysować, pisać, wycinać, przyklejać... i może tak naprawdę robić wszystko co mu się podoba. Autorzy już na początku swojej publikacji zaznaczają, że nie trzeba rozwiązywać wszystkich zadań, robić ich po kolei, stosować się ściśle do poleceń. Można pomijać zadanie, rozwiązywać je tysiące razy, a to wszystko do wyboru, do koloru. W publikacji można znaleźć zadania na koncentrację, wyciszenie (takie jak np. "Wdychaj fale"), ale nie tylko. To także możliwość wycinania takich zakładek jak "Jestem tu i teraz", która ma przypominać odbiorcom o głównej myśli towarzyszącej tej książce. 

Osobiście nie jestem fanką tego typu publikacji, a jednak sięgam po nie od czasu do czasu. Nie potrafię rysować, nie lubię swojego charakteru pisma i to wszystko powoduje, że trudno mi znaleźć tego typu książkę, z którą miałabym ochotę "pracować". "Jestem tu i teraz" to jednak niebanalne zadania, które "przyćmiewają" mój brak artystycznych zdolności. I choć nie jestem do końca przekonana do założenia niemyślenia o przeszłości i przyszłości (bo przecież chwila, kiedy to piszę już jest przeszłością, która jednak w pewien sposób - tak samo jak moje marzenia o przyszłości mnie definiuje), czyli nie jestem w 100% przekonana do taktyki mindfulness to jednak ta pozycja wywarła na mnie bardzo pozytywne wrażenie, a rozwiązywanie tych zadań było przyjemnością. W dodatku mentalnie wzbogacającą. 

Moja ocena: 8/10 Rewelacyjna!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz